Werken bij #teamlidl
Vacatures Login Opslaan

Randy, Teammanager

Randy in het distributiecentrum

Ik ben manager van het team dat binnenkomende goederen verwerkt en administratief beheert

Randy werkt al 20 jaar bij Lidl en heeft meerdere functies bekleed. Nog niet zo heel lang geleden veranderde zijn functie van teamleider in die van teammanager. Niet alleen de naam is anders, ook de inhoud van het werk is anders geworden.

Wat doe je op het DC van Lidl?
"Ik ben manager van het team dat binnenkomende goederen verwerkt en administratief beheert. Dat team bestaat uit zo’n 28 personen. Het team draait bijna 24/7, omdat de logistieke wereld eigenlijk altijd doorgaat. Vroeger lag ons werk meestal in het weekend wel stil, maar dat is nu zeker niet meer zo. Dat betekent natuurlijk wel iets voor de medewerkers en voor mij als leidinggevende.

Wat is er allemaal veranderd sinds je teammanager bent?
Het grootste verschil tussen deze functie en mijn eerdere rol als teamleider zit met name in het aansturen op basis van kengetallen. We kijken nu meer naar hoeveel pallets we per dag, week of maand verwerken bijvoorbeeld. De prestatie-indicatoren zijn meetbare factoren waarmee we onze productiviteit kunnen monitoren. En op basis daarvan kan ik bijsturen als dat nodig is. Als teamleider was je eigenlijk meer operationeel betrokken bij het team. Dus aansturen vanaf de werkvloer en af en toe zelf nog even bijspringen. In principe is dat werk niet verdwenen, maar zijn er voor mij een paar extra taken bijgekomen. Daarmee ligt het accent van mijn functie minder op de operationele werkzaamheden.

Vind je dat lastig?
Ja en nee. Van nature ben ik iemand die operationeel is ingesteld. Ik steek graag mijn handen uit de mouwen om dingen gedaan te krijgen. Nu moet ik dat meer loslaten en teamleden meer betrekken in taken die ik normaal zelf uitvoerde. Aan de andere kant ben ik wel iemand die altijd op zoek is naar verbetering. Met het aansturen op basis van kengetallen heb ik meer houvast om ons werk gerichter te verbeteren. Ik ben erg resultaatgericht, dus hoe meer informatie ik heb, hoe beter.

Wat betekent de overgang tussen deze twee rollen voor je?
Nog voordat ik als teamleider begon, was ik afdelingsmanager. Ik besloot een stapje terug te doen en ben toen als teamleider aan de slag gegaan. Dus mijn situatie was net even iets anders dan die van mijn collega’s. Maar dat neemt niet weg dat we hetzelfde ontwikkeltraject moeten volgen, hoor. We krijgen in anderhalf jaar tien trainingen waarin we leren hoe we beter kunnen handelen. Zo leren we bijvoorbeeld hoe we het beste kunnen reageren in gesprekken met onze werknemers, hoe we kunnen sturen op resultaten en hoe we het beste uit ons team kunnen halen. Daar leer ik enorm veel van.

Hoe vind je dat Lidl dat heeft aangepakt?
Het is heel nuttig om het zo aan te vliegen. Met name als straks nieuwe managers instromen. Er staat dan een goede basis om in korte tijd klaargestoomd te worden voor de functie. Sinds ik bij Lidl werk, heb ik echt een cultuuromslag gezien. Er wordt meer gekeken naar de capaciteiten en mogelijkheden van een medewerker als individu. Dit geldt niet alleen voor mij als teammanager, maar ook mijn teamleden van de afdeling. Dat past natuurlijk veel beter bij een werkgever anno 2017.

Hoe zie jij je toekomst bij Lidl?
Op dit moment heb ik het erg naar mijn zin op het DC, ik ben hard aan de gang om de werkprocessen van mijn team te optimaliseren en het beste uit de medewerkers te halen. Daar heeft het ontwikkeltraject mij goed bij geholpen. Ik weet dat als ik iets anders wil, in de toekomst, dat zeker moet lukken bij Lidl."

Aan de slag in één van onze distributiecentra?

In onze distributiecentra komt alles samen. De hele dag rijden vrachtwagens af en aan. Zo’n dynamische plek biedt volop kansen voor aanpakkers. Benieuwd naar jouw mogelijkheden?

Bekijk onze vacatures

Elke dag voor het beste resultaat

Benieuwd naar Lidl als werkgever?

Klik hier voor meer informatie