Maikel, Retail Management Trainee

Binnen 18 maanden alle functies in de winkel doorlopen
Van jongs af aan had Maikel een bijbaan in de supermarkt. Daar is zijn interesse voor retail ontstaan. Toen hij tijdens een career event toevallig met een recruiter van Lidl in gesprek raakte over een traineeship, besloot hij een Lidl Experience Day te bezoeken. Hier kreeg hij naar eigen zeggen een goede indruk van het bedrijf.
Maikel greep de kans om mee te groeien met een succesvolle organisatie met beide handen aan en solliciteerde voor het Retail Management Traineeship (RMT). Maikel: "Met name de mentaliteit binnen Lidl, de directe communicatiestijl en het enthousiasme waarmee collega's over de branche spraken, werkten meteen heel aanstekelijk."
Omdat hij destijds nog studeerde, had hij niet het gevoel dat het tijdens het solliciteren 'erop of eronder' was. "Ik zat nog volop in mijn studie. Ik was er eigenlijk helemaal nog niet mee bezig en daarom niet zo zenuwachtig." Na meerdere gesprekken en assessments tussen zijn studie door, mocht Maikel zich – inmiddels met een Master Marketing Management op zak – Retail Management Trainee noemen. Nog vóór zijn afstuderen had hij dus een baan.
In 12 maanden een droomfunctie
Normaliter duurt het Retail Management Traineeship tussen de 18 en 24 maanden, maar Maikel wist zich in 12 maanden klaar te stomen tot Rayonmanager en geeft nu leiding aan 200 mensen. "Met wat doorzettingsvermogen, een hands-on-mentaliteit en de juiste begeleiding heb ik dit traject extra snel doorlopen."
Maar het was niet altijd rozengeur en maneschijn. Als RMT-trainee doorloop je namelijk verschillende fasen. Je begint in het traject als verkoopmedewerker. Daarna ga je aan de slag als Assistent Supermarktmanager en Plaatsvervangend Supermarktmanager, om uiteindelijk Supermarktmanager of zelfs Rayonmanager te worden.
Zo kwam het dus dat Maikel de dag na zijn afstuderen aan de universiteit gewoon weer vakken stond te vullen. “Na een maand houd je jezelf toch even een spiegel voor: 'is dit wat ik wil?'. Maar achteraf was het zeker de moeite waard. Omdat je alle functies in de winkel doorloopt, heb je uiteindelijk als leidinggevende een beter beoordelingsvermogen."
Inmiddels is hij als Rayonmanager verantwoordelijk voor het managen van vier supermarkten, zowel cijfermatig als procesmatig.
Het verschil met andere supermarktketens
Voorheen werkte de jonge Rayonmanager jarenlang voor een andere supermarktketen, maar Lidl past beter bij Maikel, geeft hij aan. "Het grootste verschil zit ‘m in harder en efficiënter werken. Lidl zit korter op de bal. We stappen op een trein en je moét mee: hands on. Ik herken mezelf daarin."