Caoimhe, eerstelijns ondersteuner bij de IT-helpdesk
Wie je ook bent en wat je achtergrond ook is, samen zijn we #teamlidl.
Om ervoor te zorgen dat elke collega dat ook echt zo voelt, maken we werk van een veilige werkomgeving waarin iedereen zich welkom en thuis voelt. Hoe goed slagen we daarin? Daar vertelt onze enthousiaste collega Caoimhe (24) je graag meer over. Ze is eerstelijns ondersteuner bij de IT-helpdesk en in transitie.
“Ik werk nu een jaar bij Lidl en ik heb het hier erg naar m’n zin. Het team waarin ik werk helpt collega’s die bijvoorbeeld een probleem hebben met hun laptop. We bieden telefonische ondersteuning, waarbij we op afstand kunnen meekijken, maar collega’s kunnen ook fysiek langskomen bij onze balie op het hoofdkantoor. Het leuke daarvan is dat ik zo collega’s uit de hele organisatie tegenkom.
Open
“Transgender betekent in mijn geval dat ik ben geboren met de kenmerken van een man, maar dat ik mij identificeer als vrouw. Ik kleed me als vrouw en ik voel me vrouw. Dat heb ik al een hele tijd. In transitie zijn, is het overgangsproces. Dat kan een lang proces zijn met flink wat hobbels.
In mijn sollicitatiebrief heb ik al geschreven dat ik in transitie ben en door het leven ga als vrouw. Ik ben daar open over. Dan voelt het natuurlijk goed als je wordt uitgenodigd en ook nog wordt aangenomen. Dat maakt voor mij duidelijk dat er vooral is gekeken: “heeft ze de juiste kwalificaties voor de functie en maakt ze het team sterker?” De teamlead gaf wel eerlijk aan dat hij nog nooit eerder had gewerkt met een transgender persoon. Dat iemand dat zegt laat ook wel zien dat er een open sfeer is hier. Dat je er een gesprek over kunt hebben.
Mijn managers staan achter me
“Ik heb wel het gevoel dat ik word gesteund door het team. Dat zit ‘m soms in kleine dingen, zoals een complimentje over m’n make up of wanneer ik in een nette jurk op het werk kom. Als ik een klant overneem van een collega zeggen ze ook: “zij gaat je verder helpen.” Dat gaat dan dus over mij. Kleine dingen misschien, maar voor mij wel heel belangrijk.
Verder heb ik een goede band met m’n teamlead. Die vraagt van tijd tot tijd hoe het gaat met de transitie. Daardoor voel ik mij wel echt gezien. De IT-managers staan ook achter me. Die hebben al meerdere keren gezegd dat ik altijd bij ze kan aankloppen als iemand een keer een kwetsende opmerking zou maken of zo. Dat is nog nooit voorgekomen, maar het geeft toch een goed gevoel.
Nieuwsgierig
“Sowieso voel ik me gesteund. Ik ben namelijk ook nog meervoudig hartpatiënt. Soms zit ik aan mijn limiet en krijg ik last van pijnlijke hartkloppingen. Ook daar gaat het team goed mee om. Dan zeggen ze: “Ga jij maar even uit de lijn, neem even tijd voor jezelf, wij regelen het wel.”
Ik voel me echt thuis in dit team. Maar ik kijk ook wel eens rond. Welke functies lijken me nog meer interessant? Welke stappen moet ik zetten om door te groeien? Ja, ik ben ook gewoon nieuwsgierig. En mocht ik dan op een andere plek terechtkomen, dan hoop ik natuurlijk dat dat net zo’n fijne omgeving is als waar ik nu zit.”