Vrouw in tech: Stefanie's impact op innovatie bij Lidl

“Als iets nog niet goed is, is het werk nog niet gedaan"
Stefanie (37) werkte jaren geleden als hulpkracht bij Lidl in haar dorp in Zuid-Duitsland. Ze ging bedrijfsinformatica studeren en wilde later graag bij een grote internationale organisatie werken. Het grappige is: ze had er nooit bij stilgestaan dat de supermarkt waarin ze werkte onderdeel is van een grote multinational, totdat een studiegenoot haar erop wees. Haar interesse was gewekt. Het bleek een match en inmiddels werkt ze alweer 14 jaar voor Lidl. Eerst in Duitsland en sinds 5 jaar op het hoofdkantoor van Lidl Nederland in Huizen. Daar werkt ze met veel energie als manager IT infrastructuur. Technologie een mannenwereld? Dat ziet Stefanie toch nét even anders. Als vrouw in tech geeft ze niet alleen dagelijks leiding aan een team van – letterlijk - 20 man, maar begeleidt ze ook digitale veranderingen die de hele organisatie beter maken. Verandering, daar kan ze wel over meepraten.
“Nadat ik op het hoofdkantoor in Duitsland met mijn SAP-team afdelingen uit allerlei landen had geholpen bij het vinden van oplossingen voor hun vraagstukken, kreeg ik de kans om naar Nederland te gaan voor een volgende stap. Ik dacht Nederland en Duitsland daar zit niet zo’n verschil tussen. Maar de verandering was toch groot. Ik moest veel nieuwe dingen tegelijk leren; de taal, maar ook een nieuwe (werk)cultuur. Processen die soortgelijk zijn, verschilden op essentiële punten net een beetje. Toch kijk ik er positief op terug. De ervaring heeft me sterker gemaakt."
Samen één doel: een sterke IT-infrastructuur
“Mijn team is een hecht team met mensen die al jaren hier werken en dus samen een schat aan kennis hebben. Heel simpel gezegd, verzorgen wij voor alle filialen en afdelingen dataverkeer en dataopslag, zodat alle applicaties probleemloos en veilig kunnen draaien. Ook houden we in de gaten dat alle hardware, wat neerkomt op ruim 10.000 apparaten en onderdelen, goed werkt. Architectuur, configuratie, implementatie en beheer maken allemaal onderdeel uit van ons takenpakket. De kunst is om dat op zo’n manier te doen dat niemand er iets van merkt. Dan doen wij ons werk goed. Op die manier dragen wij bij aan het gezamenlijke doel: zorgen dat onze filialen optimaal draaien. Dat vind ik heel fijn; je weet allemaal waarvoor je het doet. En als ik iets heb gemerkt in die 5 jaar, is het wel dat iedereen elkaar helpt. Zelfs als het niet direct bij je eigen afdeling hoort. We doen het echt samen."
Vrouw in de technologie
“Werken in IT is fantastisch. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op, waardoor je steeds wordt uitgedaagd om nieuwe dingen te leren en nieuwe oplossingen te zoeken. We kijken nu bijvoorbeeld ook naar AI, hoe kunnen we dat gebruiken om dingen makkelijker te maken binnen Lidl? We hebben laatst een superleuke AI-dag georganiseerd waar we heel veel enthousiaste reacties op kregen. Je merkt dat iedereen nieuwsgierig is naar die nieuwe technologie. Collega’s zijn echt aan het kijken hoe AI op verschillende manieren kan worden ingezet. Het geeft me energie om daarbij te kunnen helpen en de organisatie zo vooruit te brengen.
Ondanks dat mijn team volledig uit mannen bestaat en het in mijn carrière altijd zo is geweest dat er in de IT meer mannen werken dan vrouwen, zie ik het niet als een ‘mannenwereld’. Als jij het leuk vindt om iets te ontwikkelen dat het werken voor anderen makkelijker maakt en als je nieuwsgierig bent naar hoe iets werkt dan is techniek geweldig om in te werken. Dat staat los van geslacht. Mijn interesse in nieuwe ontwikkelingen en mijn werklust hebben me gebracht waar ik ben. Ik heb daardoor steeds nieuwe kansen gekregen: nieuwe functie, nieuw project, nieuw team. Daardoor vind ik mijn werk voor Lidl ook al 14 jaar leuk."
Leidinggeven aan digitale verandering
“Binnenkort mag ik spreken op de Women in Technology beurs, een internationale beurs waar zo’n 5.000 mensen samenkomen om trends te bespreken, te leren en te netwerken. Mijn verhaal daar gaat over het begeleiden van teams door veranderingen en digitale transformatie als leidinggevende. Ik mag mijn ervaringen op dat gebied delen. Ik hoop dat ik daarmee andere vrouwen kan inspireren."
Een verandering betekent nieuwe dingen leren, oude gewoontes loslaten, uit je comfortzone stappen. Dat is niet makkelijk. Vertrouwen en een helder doel spelen daarbij een belangrijke rol. In Duitsland zeggen we wel eens: 'Aan het eind komt alles goed.' Dus als het nu nog niet helemaal lekker loopt, dan gaan we gewoon door tot het wel goed is, toch? Door in mijn team te beginnen met veranderingen, te laten zien wat er allemaal kan én dat het echt werkt, komt er beweging in. Zo zorg je er in kleine stappen voor dat technologie en nieuwe mogelijkheden worden omarmd. Dat vind ik mooi. Als je iets essentieels als boodschappen doen makkelijker kunt maken, bijvoorbeeld met Scan&Go of met slimme weegschalen die zelf een product herkennen, dan geef je klanten een beetje tijd terug en zullen ze eerder voor Lidl kiezen, daarvan ben ik overtuigd.”