Bert, Vastgoedacquisiteur
“Het is prettig om ondernemer te zijn binnen een grote organisatie.”
Wist jij dat Lidl één van de grootste bouw- en vastgoedondernemingen van Nederland is? Onze afdeling Bouw & Vastgoed is verantwoordelijk voor bijna 450 winkels. Een groot deel daarvan hebben we in eigendom. Ook zijn we steeds vaker betrokken bij de (her)ontwikkeling van winkelcentra, ínclusief woningen. Om dat allemaal voor elkaar te krijgen moet je ondernemend zijn. Binnen Bouw & Vastgoed krijg je daar de ruimte voor. Acquisiteur Bert (52) kan er alles over vertellen. Hij bracht niet alleen veel kennis en ervaring, maar ook een sterk netwerk in de regio mee. Heel prettig voor Lidl om op te bouwen.
“De focus is helder, dat vind ik heel prettig. Wat we willen is een optimaal functionerende supermarkt op de juiste plek. Het gaat dus niet alleen over de vierkante meters, je moet het echt vanuit het grotere geheel benaderen. Het is de kunst om in een heel vroeg stadium aangehaakt te zijn bij ruimtelijk beleid van overige vastgoedontwikkelingen en ‘haakjes’ te vinden om een nieuwe winkel te bouwen of bestaande winkels te moderniseren. Denk bijvoorbeeld aan wensen op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en mobiliteit. Dat past goed bij Lidl. Met onze projecten laten we zien dat duurzaamheid en circulariteit ook bedrijfseconomisch haalbaar zijn. Daarin loopt Lidl voor een retailer echt voorop.
Zie je kansen? Dan kun je daar als acquisiteur zelf een plan voor maken. Je gaat in gesprek met stakeholders en maakt samen met collega’s een businesscase. Op het moment dat die klopt krijg je bij Lidl vaak ook gelijk een GO! Lidl is echt een hele leuke club. We kunnen snel schakelen. Op verschillende plekken ontstaan nu mooie projecten waaraan ik heb bijgedragen, daar ben ik trots op.”
Je moet het zelf doen
“Het is prettig om op zo’n manier ‘ondernemer’ te zijn binnen een grote organisatie. Ik kan tot op zekere hoogte mijn eigen ding doen, ik heb veel vrijheid, maar wel met een grote professionele organisatie die achter me staat. Daardoor kan ik me volledig richten op vastgoedontwikkeling. Gaat het niet linksom dan wel rechtsom, maar ik hoef me niet druk te maken of er genoeg middelen zijn om iets aan te kopen of te ontwikkelen.
Het is wel een rol die je zelf moet pakken. Het moet in je aard zitten. Ik kom uit een ondernemersfamilie. Als kind kreeg ik al te horen: “Je moet het zelf doen.” Zo sta ik dus ook in mijn werk. Ik moet zelf mijn oren en ogen openhouden, contacten met beleidsmakers warm houden en anticiperen op mogelijkheden. Je moet het leuk vinden om met veel verschillende projecten bezig te zijn, terwijl je ook weet dat er uiteindelijk misschien maar één wordt gerealiseerd.
Het leuke aan retail vind ik dat het zo’n dynamische sector is. De invloeden zijn enorm groot: consumenten, maatschappij, ruimtelijke omgeving, noem maar op. Natuurlijk kiezen klanten een supermarkt omdat die dichtbij is of omdat ze hun auto er makkelijk kwijt kunnen, maar er zit ook veel emotie bij. Het is een samenspel met verschillende invalshoeken.”
Het voordeel van meer kilometers
“Een beetje meer ‘kilometers op de teller’ heeft wel voordelen in mijn functie. Ik ben ooit begonnen als ‘groenteboer’ voor een supermarktketen en werd daarna begeleider van supermarktondernemers. In de avonduren studeerde ik levensmiddelenmanagement en later bedrijfskunde. Als regiomanager was ik een tijdlang verantwoordelijk voor ca. 60 winkels in Noordoost Nederland. En toen ging er iemand weg bij vastgoed en kreeg ik de vraag of dat iets voor mij was. Zo ben ik in het vak gerold. Sindsdien heb ik gewerkt als vastgoedontwikkelaar voor een supermarktketen, als eindverantwoordelijke bij een regionaal bouw- en ontwikkelbedrijf en als zelfstandig projectontwikkelaar. En toen kwam ruim een jaar geleden Lidl op mijn pad.
Ik voelde me vanaf dag één thuis bij Lidl. Ik denk dat mijn ervaring van toegevoegde waarde is voor de afdeling. Ik ben goed thuis in mijn werkveld. In mijn eerste tien jaar in de retail had ik te maken met grotendeels dezelfde vestigingen die ik ook nu nog steeds bezoek, alleen nu vanuit vastgoedperspectief. De ervaring die ik opdeed op de winkelvloer gebruik ik nog elke dag. En ook veel van mijn contacten gaan al jaren mee. Daarnaast denk ik dat een beetje ‘senioriteit’ het ook makkelijker maakt om te schakelen met de verschillende niveaus in de organisatie. Je stapt toch iets makkelijker op iemand af.
Een goede werkgever
“Alle zes regiokantoren van Lidl hebben een eigen Bouw & Vastgoed afdeling. Mijn standplaats is het regiokantoor in Heerenveen, maar bij voorkeur werk ik vier dagen per week buiten de deur en een dag per week op kantoor voor intern overleg. Buiten liggen de kansen. Tussendoor bellen we elkaar om te sparren. Vroeger ging dat bij mij 24 uur per dag door. Als ik ’s avonds een idee had dan moest ik dat meteen bespreken met iemand. Maar bij Lidl heb ik ingezien dat het ook anders kan. Dat geeft ook wel rust.
Er is binnen Lidl veel aandacht voor een gezonde werk-privé balans. Sowieso vind ik dat Lidl als werkgever veel aandacht besteedt aan het welzijn van zijn personeel en aan opleiden. Zo kun je kun je via Lidl bijvoorbeeld sporten, heb je gratis toegang tot een groot aantal studieboeken en trainingen en worden er verschillende initiatieven georganiseerd op het gebied van diversiteit en inclusie.
Ik vind het zonde dat jongere collega’s soms weggaan omdat ze denken dat het gras ergens anders groener is. Er liggen hier zoveel kansen en mogelijkheden. Ik denk echt dat ze over een aantal jaar denken, dat was toch eigenlijk wel een hele leuke club met veel kansen en ambitie. Het zou mooi zijn als ze dan, een ervaring rijker, weer terugkomen bij Lidl.”